Kludeklipperen

Velkommen til Kludeklipperens blog, der handler om min store passion Patchwork/Quilting, applikation, broderi og lidt trådmaleri, oplevelser og dagligdagen.



Det vil glæde mig, hvis du lægger en kommentar. På forhånd tak

onsdag den 11. april 2012

Et lille fif, med stor betydning

Sidst jeg syede kantbånd på lavede jeg en lille billedserie, af et lille fif jeg har lært, til at gøre det nemmere at få pæne hjørner, på en nem måde.

Et lille fif, som har stor betydning, når man syr rullekant/kantebånd/afsluttendekant på, enten tæpper, dækkeservietter, grydelapper og hvad man ellers syr kant på.
Jeg syr frem til sømrummets kant og standser med nålen nede.
Syr skråt ud til hjørnet, løfter nålen, tager sytøjet ud af symaskinen og klipper tråden.

Sådan ser det ud, den skrå søm ud til hjørnet.

Nu kommer det geniale, når kanten bøjes opad, væk fra sytøjet lægger den sig smukt op ad sømmen.

Det er nemt at vippe kantebåndet ned og fortsætte syningen

Der fortsættes til næste hjørne, hvor det samme gentages.
Hjørnet falder altid smukt på plads. Her har jeg valdt at sy kantebåndet fast, med en stikning, fra retsiden. Det er ikke strøget, men når det bliver strøget, bliver stikningen, næsten usynlig, men normalt kan jeg bedst lide at håndsy på, da jeg ikke er så god til at få min bagside pæn, når jeg maskinsyer.

Jeg håber I kan bruge mit lille fif, det har hjulpet mig meget.
Hilsen Esther

8 kommentarer:

Grete sagde ...

Ja, det er en enkel og fin måte å sy lukkekant på. Jeg bruker også den. Instruktivt og tydelig du har vist med bildene dine!

Inge (Kludenyt.dk) sagde ...

Ja det ser godt ud, syr du helt ud i hjørnet inden du drejer, eller holder du sømrummet fra?????

Unknown sagde ...

Nem forklaring og gode billeder.
Tak for det.
Knus fra Kirsten

patch 9 sagde ...

Der står, at jeg syr frem til sømrummets kant, det skal forståes sådan, at der ikke skal sys helt ud til kanten af stoffet, men kun til hvor sømrummet begynder Inge, ellers vil der ikke være plads til at sy den lille skrå kant ud til hjørnet, der støtter "kantebåndet" i hjørnet, når der vendes.
MVH Esther

Rosa sagde ...

Esther - det var et godt tip og fint og tydeligt forklaret. Det kendte jeg ikke, så det vil jeg absolut prøve.
Tak fordi du deler med os:-)

Gitte sagde ...

Tak for tippet. Måske jeg bliver i stand til at sy flotte hjørner.

Penille Hjortnæs sagde ...

Fantastisk tip! Jeg vil straks gå ind og prøve! :-D TAK!

Anonym sagde ...

Dejligt Tip, og så fint illustreret men hvordan startes der fra 1. hjørne samt Afsluttes der i det sidste hjørne, kan du evt., eller andre vise dette på Fotos, tak mvh Sussi