Kludeklipperen

Velkommen til Kludeklipperens blog, der handler om min store passion Patchwork/Quilting, applikation, broderi og lidt trådmaleri, oplevelser og dagligdagen.



Det vil glæde mig, hvis du lægger en kommentar. På forhånd tak

søndag den 15. maj 2011

Mit første forsøg

Her er mit første forsøg i maskinquilting efter et mønster. Mønstret er først overført til Golden thread papir,som kan købes her http://kirstensquiltshop.dk/ .
Jeg havde papiret på lager, da jeg købte det første gang jeg var til træf i Birmingham, for 3 år siden.
Kirsten kom med supeideen på 24t, med at overføre mønstret til flere lag papir, med symaskinen. Det blev gjort og efter en del udmåling kunne jeg hæfte det første stykke papir på tæppet og begynde syningen.
Det var svært at styre, fordi tæppet er tungt (måler 135 x 180 cm) Jeg fik vendt mit symaskinebord (et gammelt skrivmaskinebord) så tæppet kunne hvile på bordet, det gjorde styringen lidt lettere. Stadig svært, men jeg fik efterhånden en fornemmelse af, hvordan det er lettest at styre.
Det er ikke et perfekt resultat jeg har fået, men det har givet blod på tanden til at øve videre, for det er øvelse, der gør mester. Jeg har brugt en farveskiftetråd fra Madeira, derfor er det lidt svært at se quiltingen. Mønstret er fra en samling af quiltemønstre til longarm quiltmaskinen. Hidtil har jeg kun håndquiltet mønstrene, men det bliver der lavet om på nu.
Det ville selvfølgelig være helt perfekt med en Longarm Quilter, men det har jeg ikke råd til, selvom jeg har plads til den.
Det kan også lade sig gøre at bruge rispapir, som er lige så nemt at fjerne, som Golden thread, men mønsterpapir vil jeg ikke anbefale, det går for nemt i stykker.
Det færdige tæppe ses herunder, lidt vildt. Det blev reddet fra UFO status, da det har ligget limmet længe og ventet på quilting (så limning kan sagtens holde mere end 3 mdr.)
Pas på dig selv. Knus Esther


2 kommentarer:

Skjold sagde ...

Det ser da godt ud.
Jeg har aldrig quiltet efter en tegning.
Men måske man skulle prøve?

Annelise Pedersen sagde ...

Jamen det ser da ud til at gå rigtig godt. Jeg må prøve den metode, næste gang, jeg skal quilte et tæppe.
Det er også et rigtig flot tæppe, så det fortjener da helt bestemt en spændende quiltning!