Kludeklipperen

Velkommen til Kludeklipperens blog, der handler om min store passion Patchwork/Quilting, applikation, broderi og lidt trådmaleri, oplevelser og dagligdagen.



Det vil glæde mig, hvis du lægger en kommentar. På forhånd tak

fredag den 21. oktober 2016

Applikation med bedstemorblomster

I mine gemmer lå der en del sekskanter syet sammen til bedstemorblomster, fra swappen af samme navn.
Jeg havde ikke lyst til bare at sy dem sammen, for jeg havde allerede lavet mere end et tæppe på den måde.
Da jeg så en, som havde applikeret dem på¨en sekskantet baggrund, vidste jeg hvordan mine bedstemorblomster skulle laves.

En tur til Ikea efter en masse sort Dittestof, omkring Stof & Still efter tyndt mellemfoer uden lim. Videre forbi Tigerbutikken efter dækkeservietter af plast til skabelon.

Jeg tegnede først min skabelon op på ternet karton. Skabelonen måler 24 cm i højden og 28 cm fra spids til spids. Den passer størrelsesmæssigt til blomster lavet over sekskanter på 2.5 cm elle 1 "
Plastskabelonen er til at tegne stoffet op efter. Jeg brugt en sølvblyant, fordi mit stof er sort.

Dernæst lavede jeg en skabelon (denne skabelon lavede jeg også i karton først målene er: 15.5 cm i højden og 18 cm fra spids til spids) til at stryge over. den skal laves af et matriale der tåler varme, det gør NO-MELT MYLAR TEMPLATE PLAST.
(der er ingen billede, fordi det er gennemsigtigt)

Den sidste skabelon lavede jeg i kraftigt karton (lig det der er på A 4 blokke) til at tegne mellemforet op med, den skal være ½ cm mindre på alle 6 sider, så det er nemt at folde omkring.


Det ser bedst ud, hvis alle folderne er strøget den samme vej. Det gør det også, hvis blomsterne bliver vendt på samme måde på bunden.

Som det ses på det første billede gør jeg dem fast med en nål i alle seks kanter, inden jeg syr dem på med knaphulssting på symaskinen.

Når engang alle blomsterne er syet på bunden skal de syes sammen i hånden, men de kan måske også syes sammen på symaskine, det er ikke afgjort endnu.

En regnvejrhilsen fra Esther

3 kommentarer:

ritastrange sagde ...

Hej Esther. Jeg har lige en runde på din bestemorblomster. Ser godt ud. Hvor langt er du kommet. Hvor stort skal det være?
Quiltehilsen fra Rita Strange Jensen

Lisbeth Madsen sagde ...

Superfin ide. Har du erfaring med det sorte Ikea stof, om det kan holde farven?
God weekend

patch 9 sagde ...

Rita tæppet bliver ca 200 x 140 cm.Alle baggrunds sekskanterne er klar. Lige nu er jeg igang med at applikere blomsterne på og så mangler jeg 29 blomster, som skal syes sammen.

Lisbeth Ikea stoffet holder farven i vask og krymper ikke, da det er tætvævet, men om det falmer ad åre, ved jeg ikke.