Kludeklipperen

Velkommen til Kludeklipperens blog, der handler om min store passion Patchwork/Quilting, applikation, broderi og lidt trådmaleri, oplevelser og dagligdagen.



Det vil glæde mig, hvis du lægger en kommentar. På forhånd tak

torsdag den 20. november 2014

Hvad jeg lærte. Nyttigt trick til rullekanter

Selv herinde i cyberspace generer billedet af min Songbird mig. Jeg vil takke for de gode og ærlige råd, som jeg fik og jeg har besluttet at bide i det sure æble og pille op og give broderierne den bagside, som de fortjener.

På kursus hos Den lille lade lærte jeg et trick, som jeg ganske vist kendte, kun ikke den sidste detalje, som gjorde det nemt at samle rullekanter, så samlingen er usynlig.


Man lægger rullekanten til den rå kant på sædvanlig måde.
Men begynder syningen 15 - 20 cm inde. Vis med knappenålen.





Syr hele vejen rundt på sædvanlig vis HUSK fiffet ved hjørnerne, som gør dem pæne.

Stopper syningen 15 - 20 cm fra punktet, hvor rullekanten blev lagt på (ikke sypunktet)









Nu kommer det fine trick.

Man lægger rullenkanten hen over begyndelsespunktet, med præcis så mange cm. som rullekanten er, HER ER DEN 6 cm (fra knappenålen med det gule hoved til saksen), men den kunne også være 4 cm.
Fidussen er, at rullekanten skal klippes lige præcis det antal cm længere, som rullekanten er bred.




Nu kan man sy rullekanten sammen, på samme måde, som når man syr kantebånd/rullekanter sammen.
Det er derfor, man skal have plads at gøre godt, med, så er det nemmere at komme til at sy på skrå.









Voila, nu kan man sy det manglende stykke og det passer præcis. 


Ingen bøvlede målinger, ingen tykke samlinger.

Altså bortset fra, at min samling kom til at være næsten oveni en anden samling i rullekanten.


Hilsen fra Esther med håb om lidt solskin i november.

3 kommentarer:

Annelise Pedersen sagde ...

Tak for tippet, Esther! Det lyder kanon godt, så det vil jeg prøve næste gang, jeg skal lave rullekant.
Jeg plejer at lave den om 2-3 gange, inden den passer, så det vil jo være dejligt at slippe for det!
Knus

Kari sagde ...

Kender godt tricket. Plejer bare at klippe 2 cm af kanten og så ligge det på den lange led ovenpå selve kanystoffet. Altså der hvor du ligger målebåndet.
Og det bliver nemlig en rigtig flot lukkekant uden buler.

Unknown sagde ...

Super, det er jo logik, hvis vi bare lige havde fået færden :) Tak
Knus