Kludeklipperen

Velkommen til Kludeklipperens blog, der handler om min store passion Patchwork/Quilting, applikation, broderi og lidt trådmaleri, oplevelser og dagligdagen.



Det vil glæde mig, hvis du lægger en kommentar. På forhånd tak

søndag den 12. januar 2014

Needles and Notions, det kræver koncentration

Ved træffet sidste gang, i Roskilde, købte jeg bogen Needles and Notions af Jaynette Huff.
Mønstrene er alle lavet i paper piecing, på dansk stampsteknik.
Aldrig har jeg pillet så meget op pga fejl 40 eller ligefrem smidt ud og lavet nyt, fordi det er meget svært at pille om, når stinglængden er 1 og delene er meget små.
Ved stampsteknik syr man på papir, derfor den korte stinglængde, så papiret kan rives af, som når man river frimærker fra hinanden, samtidig er det en teknik, hvor stoffet ligger på den ene side af papiret og man syr på den anden side af papiret, hvor mønstret er tegnet op. Dertil kommer at man skal være opmærksom på, hvilken vej stoffet kommer til at ligge, når stregen i mønstret er på skrå, vipper det den forkerte vej er der stor risiko for, at der ikke er stof nok, til at dække det område, som skal dækkes eller vende stoffet forkert, så vrangsiden kommer ud, det er bare så øv, men en fejl 40 og helt sikkert pga manglende koncentration, mit hoved var i gang med andre projekter og stampsteknik har jeg lavet så mange gange, at det kan jeg lave med venstre hånd og hovedet et andet sted. Det er hermed konstateret, at det kan jeg ikke, trods stor erfaring.
Jeg valgte selvfølgelig heller ikke de nemmeste mønstre, ved at vælge de små.
Jeg ville kun have en af hver billede, det gav lidt problemer, da det hele skulle syes sammen, der krævede lidt alternative løsninger.
Det skal vare et stykke tid, inden jeg igen laver paper piecing.
Med alt det besvær, skal billedet have en hæderesplads, når jeg nu har fået monteret og quiltet den.
Håber alle har det godt og ikke savner vinteren. Jeg gør ikke.
Syhilsner Esther

3 kommentarer:

Kari sagde ...

Det endelige resultat ser da godt ud. Jeg har prøvet den teknik, det er godt nok heller ikke noget for mig. Jeg kan nikke godkendende til det du skriver.

Unknown sagde ...

Det blev da flot. Du ved nok: der er ingen der kan se, hvor længe man har været om det, men de kan se det færdige resultat :)
Jeg savner heller ikke vinter :) nej lad det bare blive forår.

Knus

Jette sagde ...

Hold da op hvor er det flot, dejligt med så fint er resultat især når det har drillet så meget.

Det passer også mig fint at vi ikke har fået sne, jeg er ikke i stand til at komme ud hvis det er glat og skovle sne kan jeg slet ikke i år.
Syhilsner Jette