Kludeklipperen

Velkommen til Kludeklipperens blog, der handler om min store passion Patchwork/Quilting, applikation, broderi og lidt trådmaleri, oplevelser og dagligdagen.



Det vil glæde mig, hvis du lægger en kommentar. På forhånd tak

fredag den 3. juli 2015

Toturial på mappe til broderigarn + Sidste nyt

Det har altid irriteret mig, når jeg broderer, at mit brodergarn ligger i et syndigt rod, i en pose.
Inspireret af mappen til synåle, designede jeg en mappe til brodergarn, der giver et mig det overblik, som jeg savnede.
Her er indersiden af mappen, som kan laves i den størrelse, der er behov for.


Matriale til mappen:
1 stk yderstof  på 41 cm længde x 18 cm højde
2 stk neutralfarvet indersidestof a 20 x 18
1 stk a 5 x 18
2 stk mellemfoer a 20 x 18
6 strimler klar plast a 20 x 3 3/4
Til rullekant 6 x 130 cm

Allerførst lægges indersidestoffet på mellemforet, derefter lægges plastlommerne på, den nederste ½ cm fra kanten, de 2 næste med 2 cm imellem. de syes på med stinglænde 3, for ikke at perforere plasten. Begynd lidt ovenfor plasten og sy et par mm, fra kanten.

Strimlen på 5 cm foldes 1 cm ind på den lange led og stryges, som vist på billedet. Den danner ryg på indersiden.




Syes på, som ryg i mappen, i kanten af strimlen








Der skal kunne gå en blyant ned i mellemrummet.







Nu lægges yderstoffet på. Sy en stikning ½ cm fra kanten, det gør det nemmere at sy rullekanten på.
Der laves 2 stikninger i rygstrimlen, en i hver side af mellemrummet.





Rullekanten syes på fra indersiden, fordi der ikke kan håndsyes i plasten.
Håndsyes på ydersiden.







Voila´ nu er der styr på brodergarnet.

Hvis det ønskes, kan der laves lomme til den enkelte oprullede broderigarn.












                                                                               
Endelig færdig med Grand Illusion fra Quilteville, som jeg fandt her.
Mønstret er der ikke mere, men der er masser af andre gratis mønstre, som er gode til rester.

Nyd de skønne sommerdage.
Mange hilsner fra Esther, der er på vej i haven.        

1 kommentar:

Unknown sagde ...

God ide og super flot tæppe.
Pas nu på alt det sol og havearbejde.
Knus fra Fyn